VDU ir kitų Europos institucijų projekte – dėmesys studentams su regos arba klausos negalia

Technologijų ir gamtos mokslų srityse rečiau sutinkame studentų su regėjimo arba klausos negalia  – todėl, bendradarbiaujant su šešių valstybių organizacijomis, norėjome būtent jiems geriau pritaikyti galimybes integruotis, sukurti mokomąją medžiagą, padedančią šias negalias turintiesiems kokybiškai įsitraukti į mokymosi procesą“, – pasakoja tarptautinio projekto „Diffability“ vadovas, Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Gamtos mokslų fakulteto dekanas, prof. dr. Saulius Mickevičius.

Projektas „Diffability“ yra vienas iš pirmųjų, kurio metu buvo parengta mokomoji medžiaga gamtos, technologijų mokslo sritims bei pritaikyta studentams su klausos ir regos negalia – buvo sukurtas technologijomis grįsto verslo vadovas, kurio dėka studentai gali įgyti pamatinių žinių, reikalingų žengiant pirmuosius žingsnius į savo verslo kūrimą. Projekte dalyvavo VDU kartu su Vokietijos, Belgijos, Slovėnijos, Portugalijos ir Turkijos institucijomis.

Siekė suprasti studentų su negalia poreikius

„Tai yra pirmas tokio pobūdžio darbas, tad rezultatas išėjo tikrai neblogas. Tačiau reikia nesustoti ir toliau tęsti, įtraukiant vis daugiau studentų su negalia būtent į gamtos mokslų studijas“, – viliasi projekto vadovas.

Pasak jo, projekte siekta skirti daugiau dėmesio studentams su negalia, kad jie galėtų įgyti pradinių žinių apie technologijomis grįstą verslą. Taip pat buvo atlikta skirtingų Europos valstybių apžvalga, įvertinant studentų su negalia integracijos galimybes: studijų programų pritaikymą jiems, skatinimo programas, prieinamus kursus. Projektas teikė pirmenybę studentams su regos arba klausos negalia, nes jiems kai kuriose srityse labiau trūksta studijų pritaikymo galimybių.

„Vienas iš didesnių iššūkių buvo suprasti tokių studentų poreikius. Pavyzdžiui, gamtos mokslų ar technologijų dėstytojai, ruošdami medžiagą, įpratę naudoti nemažai vaizdinių priemonių: grafikus, lenteles. Tačiau ekrano skaitymo, teksto įgarsinimo programos ne visada sugeba teisingai perskaityti taip pateiktą informaciją, dažnai pasimeta. Tad stengėmės kuo daugiau informacijos pateikti tekstu, visas lenteles ir kitas iliustracijas nuodugniai aprašyti“, – teigia prof. S. Mickevičius.

Didelė darbo dalis – dėstytojų švietimas

Anot pašnekovo, neužtenka vien paruošti medžiagą ar bendras gaires ir tikėtis, kad viskas toliau bus taip, kaip turi būti. Didelė darbo dalis yra ir pačių dėstytojų švietimas, priminimas jiems, kaip reikėtų pateikti medžiagą, kad ja galėtų naudotis visi studentai.

„Nemažai teko dirbti ir su savo pačių vidinėmis nuostatomis. Atrodė, kad su studentais su klausos negalia bus lengviau dirbti negu su regos negalią turinčiais, nes jie vis tiek mato tekstą, gali suprasti vaizdinę medžiagą. Visgi reikėjo suprasti, kad ir pastarieji kiek kitaip priima ir įsisavina informaciją, į ką reikėjo atsižvelgti. Teko įdėti nemažai darbo siekiant išsiaiškinti studentų su negalia individualius poreikius, juos suprasti ir pritaikyti rengiamą medžiagą“, – pasakoja projekto „Diffability“ vadovas.

Profesorius pažymi, jog projekto metu buvo sukurtas ne tik technologijomis grįsto verslo vadovas, bet ir videoįrašų pristatymai gestų kalba, skirti studentams su negalia. Kadangi projekte dalyvavo institucijos iš skirtingų Europos šalių, kuriose naudojamos skirtingos gestų kalbos, buvo nuspręsta naudoti tarptautinę gestų kalbą, siekiant išvengti vertimo keblumų.

Parengto projekto apžvalgos, mokomoji medžiaga ir vaizdo įrašai yra laisvai prieinami ne tik šios programos dalyviams, studentams ir dėstytojams, bet ir kitiems užsienio partneriams. Tikimasi, kad medžiaga įvairiose Europos šalyse bus išversta į nacionalines jų kalbas ir efektyviai pritaikyta bei toliau tobulinama.

„Džiaugiamės, kad šis projektas buvo pristatytas dar 2023-ųjų lapkritį VDU vykusiame Negalios forume, turėjome diskusiją apie atvertas galimybes studentams su negalia būtent gamtos mokslų srityje. Šią gegužę vėl surengto Negalios forumo metu buvo pristatyta, kiek studentų su negalia studijuoja skirtinguose fakultetuose – gamtos mokslai yra mažiau populiarūs dėl savo specifikos. Tiek mano, kaip dekano, tiek ir fakulteto kolegų užduotis yra šį skaičių padidinti“, – sako VDU Gamtos mokslų fakulteto dekanas prof. Saulius Mickevičius.

VDU – įtraukių galimybių universitetas

Lietuvai projekte atstovaujantis VDU yra viena pirmųjų šalies aukštųjų mokyklų, pradėjusių pritaikyti studijų sąlygas asmenims su negalia, o šiandien – socialiai atsakingas universitetas, įgyvendinantis „Įtraukių galimybių universiteto“ negalios politiką, kuria siekiama užtikrinti lygybės ir nediskriminavimo kultūrą universitete, tinkamai pritaikyti studijų ir darbo sąlygas, didinti studijų prieinamumą. VDU taip pat vadovaujasi žmogaus teisėmis grįstu negalios modeliu, kuris yra perteiktas Jungtinių Tautų asmenų su negalia teisių konvencijoje.

„Studijų pritaikymas yra gyvybiškai svarbus žmonėms su negalia! Jiems tai atveria galimybes lygiai su visais žmonėmis dalyvauti visuomenės gyvenime, prisidėti prie visuomenės gerovės kūrimo. Dar daugiau – studijų pritaikymas žmonėms su negalia keičia organizacinę universiteto aplinką, taip sukuriant įvairovės ir kūrybiškumo kultūrą, atveria naujas bendravimo, metodų, mokymosi ir atradimų erdves. Žmonių su negalia įtrauktis atneša visapusę pridėtinę vertę žmonėms, organizacijai, visuomenei“, – pažymi VDU profesorius, buvęs JT Žmonių su negalia teisių komiteto vicepirmininkas prof. dr. Jonas Ruškus.

Pasak VDU negalios reikalų koordinatorės Miglės Janušauskaitės, negalios politikos įgyvendinimas yra nuolatinis procesas – niekada nebus taip, kad nieko nereiks daryti ar keisti, nes kiekvieno asmens su negalia poreikiai yra individualūs. Bet kuriuo atveju, projekto rezultatai įkvėpė universiteto atstovus plačiau paanalizuoti, kodėl studentai su negalia vienas studijų kryptis renkasi dažniau ar rečiau už kitas, ir iš anksto šalinti jiems trukdančias kliūtis, užtikrinti studijų prieinamumą.

„Esame viena pirmųjų Lietuvos aukštųjų mokyklų, kurioje atsirado negalios reikalų koordinatoriaus pareigybė ir buvo patvirtintas negalios politikos dokumentas. Šis VDU Gamtos mokslų fakulteto įgyvendintas projektas tik dar kartą parodė, kad siekis tinkamai pritaikyti studijų ir darbo sąlygas bei didinti studijų prieinamumą asmenims su negalia yra VDU bendruomenės narių nuopelnas“, – apibendrina M. Janušauskaitė.

Tarptautinis projektas „Diffability: HE Curricula & Transition Programme Empowering Students with Different Abilities“ buvo vykdomas 2022–2023  m. Projekto partneriai: NVO „Out of the Box Europe“ (Portugalija), Vytauto Didžiojo universitetas (Lietuva), Liublianos universitetas (Slovėnija), Vokietijos ir Italijos prekybos rūmai, Belgijos ir Italijos prekybos rūmai, Turkijos jaunimo sąjungų asociacija ir Žmonių su regos negalia švietime asociacija EGED (Turkija).

 

Nuoroda į straipsnį: https://kaunieciams.lt/vdu-ir-kitu-europos-instituciju-projekte-demesys-studentams-su-regos-arba-klausos-negalia/

Skip to content